Special Stage Forums banner
1 - 6 of 6 Posts

·
400 flat to crest
Joined
·
5,777 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Following the happy reception that the new thinking around the US version of the Finnish GpF, there has been some oddly stubborn resistance from a few people who really aren't interested in the class but want to pick it apart and I have figured out that their resistance comes from their own unwillingness to understand what the class is about, and their insistance in criticizing what it isn't.
So aftert several hgours worth of trying to help them understand I thought that what they want IS a budget class.
Well there is a budget class in Sweden called Klass Ekonomi and the name sets the tone of what its all about.
I think that we should thank Jeff Shu for introducing the idea, because even if they've had it for 15 years, I ain't interested so it never occured to me to suggest replacing the now farcical P class with Class Economy.
I'll go look up the Swedish regs and get back and post them, but all joking aside, I think THIS is the class that many people have been looking for.

Thanks Jeff for making it clear!




John Vanlandingham
Seattle, WA. 98168

janvanvurpa (at) f4 (dot) ca

Vive le Prole-le-ralliat!
Vive Le Groupe F!
 

·
don't lift over crest > dust
Joined
·
302 Posts
I have something to thank Jeff Shu for too. Thanks for the helmet and intercom at Laughlin Bro. It helped Ole and I kick ass in our '87 punk ass $5000 RX-7. 9th over all, YES!
 

·
Banned
Joined
·
2,738 Posts
I think some of us have been in that class for a long time, so it's not new. My first Corolla had less than $5,000 into it and my current one has about the same. Cable says his Mazda is close too. It's called "wise planning". Anyone else out there who comes close?

Can't see me in your mirrors?
I must be in front of you!
 

·
don't cut
Joined
·
2,252 Posts
New classes create new problems. Let's just fix the old problems in the old classes. A few simple mods to G2 could encompass 99% of what you are doing in GF. Same for production. Although it's hard to get much cheaper than a club production car, a few easy mods to the rules could make things a little better, especially on the maintenence/durability end.

Dennis Martin
[email protected]
920-432-4845
 

·
400 flat to crest
Joined
·
5,777 Posts
Discussion Starter · #6 ·
>So where are the regs? Post 'em.
They begin with an admonishment to read the rules remembering "if it doesn't expressly say you can do it, it's forbidden" which was once part of Production rules, but was always easily circumvented via liquor and lobbying, and openly admitted blatant cheating which was thoroughgoing and rampant.

Here they are and I'll go and make a couple of "close to directas I can so you guys see the words" transl;ations, I'll use >>>.
Reglemente Klass Ekonomi MNB 2005-2007
Allmänt
När du läser det tekniska reglementet för klass Ekonomi ska du tänka på följande:
Läs regeltexten,om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det att man inte
tillåter någon form av förändring från originalutförandet. Detta betyder att det som inte
uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet.
>>>>When you read these rules....if not EXPRESSLY ALLOWED then you shall look at it as being forbidden."


Regeltexten är utformad så att vid de
punkter som skiljer mellan en homologerad Ekonomibil och en Standardrallybil är detta angivet.
>>>> Rules text is form so that with those points which differ between homologated Economi car and a standard rally car it is given (made clear).



Hänvisningar görs till gemensamma tekniska reglementet (GT)
Startordning
Klass Ekonomi startar före övriga i startfältet.Nästa klass startar 5 min. efter Ekonomi.

>>>>>Start order
Class Economi starts before the rest in the startfield. Next class starts 5 minutes after Economy
Registreringsbesiktning
· Bil som tävlar i klass Ekonomi ska registreringsbesiktigas på Svensk Bilprovning som
Standardrallybil eller besiktigas av SBF som homologerad rallybil.
· En standardrallybil ska följa Vägverkets författningssamling VVFS 2002:238
p.10.8,vilket innebär att bilen är i originalutförande, men försedd med skyddsbur,
tävlingsstolar samt tävlingsbälten.
· För de bilar som modifierats mer än ovanstående (exempelvis demontering baksäte) gäller
homologeringsbesiktning enligt Grupp H med dess säkerhetsbestämmelser.


Bilar-Ålder
· Bilar med årsbeteckning 12 år eller äldre.
>>>Cars with year model 12 years or older
· Bilmodellen skall,av generalagent vara importerad till, alternativt vara tillverkad i
Sverige, samt saluförd av återförsäljare.
· Bilen ska helt överensstämma med tillverkarens/generalagentens typintyg enligt

>>>>the car shall wholly agree with the manufacturer/importer's TypeDeclaration according.......

Vägverkets modellkod, samt de undantag/tillägg som sägs i dessa regler.
· Endast tvåhjulsdrivna bilar utan överladdade motorer.
>>>Only 2 wheel drive cars without pressure fed (turbo/supercharged) motors

· Wankelmotorer är ej tillåtet.
>>>>Wankel motors are ain't allowed

· Bilar med fler än 4 cylindrar eller fler än 2 vent./cyl. får inte ha ett förhållande
tjänstevikt/effekt på 12 kg/kw eller högre enligt bilens original typintyg.
>>>Cars with more than 4 cylinders or more than 2 valve/cylinder must not have a service weoght/power of 12kg/kw or higher according to the cars oriiginal "Type Certiifcation"

· Ingen uppviktning för att nå högre tjänstevikt är tillåten.
Motor
· Motorn ska överensstämma med bilens originalhandlingar.
· All bearbetning är förbjuden.
>>>the motor shall agree with the cars original registration
All re-working is forbidden
DOCK FÅR:

>>>>>EXCEPT YOU CAN:
· Omborrning av cylinderloppen göras till första överdimension eller med max 0,6 mm.
>>>> Reboring of the cylinder till the first overdimension OR with max 0,6mm (0.024")

· Endast kolvar av originalutförande får användas.
>>>Only ppiston of original execution may be used

· Vevaxelns lagerytor får slipas,med bibehållen slaglängd.
>>> Crankshafts bearing surfaces may be ground, but with unchanged stroke.
· Ventilsäten får slipas/fräsas med bibehållen vinkel. Endast ventiler av originalutförande
med original sätesvinkel får användas.
· Planslipning av topplock får ske i enlighet med Generalagent/original verkstadshandboks
föreskrifter.
>>>>Milling of the head may ocur in accdordance with the Importer/origiinal workshop book

· Motorfästen får fritt förstärkas i original fästpunkter.DOCK SKA motorns placering
överensstämma med original/standard. Antalet motorfästen får EJ förändras.
>>>Motormounts may freely be strengthened in the original mounting points BUT SHALL the motors placement agree with original/standard.
The number of mounts may not be changed

Bränsle och lufttillförsel
· Ska vara enligt bilens originalhandling,gäller även bränslepumpens placering.
· Luftfilter är fritt i originalhus.
Tändsystem

.......
Transmission
· Växellåda och slutväxel ska vara enligt bilens originalhandlingar.
· Differentialbroms/spärr eller antispinn får ej monteras eller användas.
· Det är EJ tillåtet att använda slutväxel med skuren differential.
Hjulupphängning
>>>>gearbox and finaldrive shall be in accord with the cars original registartion.
LSD etc or anti-spin may not be mounted or used.
It is NOT allowed to use a finldrive with a siezed differential.

· Stötdämparnas typ och fabrikat är fritt i original infästningar. Utvändigt justerbara
stötdämpare är EJ tillåtet. Fjädrar får bytas till annan hårdhet än original.
>>>>Shock aborbers type and brand is free in the original mounting points
Externally adjustable shocks absorbers are NOT allowed
Springs may be changed to an other hardness than original.

· Fjäderben, fabrikat fritt DOCK SKA utseende överensstämma med original fjäderben,
och monteras i original infästningar.
>>>>Struts brand free BUT SHALL appearance agree with original strut
and mount in original mounting points

· Justerbara fjäderben är EJ tillåtna.
>>>adjustable struts are NOT allowed

· Övre fjäderbensstag får monteras.
>>strut tower brace may be mounted

· Wirestopp för bakaxel får monteras.
Wire stop (travel limiter) for the rear axle may be mounted.

........
Kaross och chassi
Kaross får förstärkas,DOCK FÅR inget material tillföras utöver svetstråd, med undantag för:
· Infästningar för fjädrar och stötdämpare, vilka får förstärkas.
· Domkraftsfästen får flyttas, förstärkas samt extra fästen får monteras.
· Karossen får förstärkas vid infästningar av säkerhetsutrustning och andra
utrustningsdetaljer, såsom reservhjul, domkraft, m.m.
>>>>Body and Chassi
body may be strenthened BUT SHALL no material be added more than welding wire with exception of:
Mounting for springs and shock aborbers which can be strengthened.
Jacking points MAY be moved, strengthened, and extra points may be mounted
Body may be strenthened with mounting of safety equipment and other equipment details as well as spare wheel, jack, etc.


**********************
There's a bit more but that's the gist of it.
Sorta back to making Pee class what it was concieved to be.









John Vanlandingham
Seattle, WA. 98168

janvanvurpa (at) f4 (dot) ca

Vive le Prole-le-ralliat!
Vive Le Groupe F!
 
1 - 6 of 6 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top